معرفی سایت (یهود)
سلام
تغييرات:
در اين جلسه تغييراتي داده شده (پنجشنبه 31 شهريور 1384)
خدمت دوستان، سلام و خسته نباشيد عرض كرده و اين ايام خجسته را به شما عزيزان، تبريك ميگويم. به اميد آنكه كه با هدايت پيامبران الهي و جانشينان آنها، به آنچه خواست خداوند مهربان است، رسيده، و طبق فرامين او عمل كرده تا هنگام لقاء او، رضايت و رحمتش شامل حال ما گردد.
به دوستان تازه وارد خير مقدم ميگويم. از اينكه به جمع ما پيوستهاند خوشحاليم.
در مدتي كه نبوده و در تعطيلات به سر ميبردم، هرچند به ظاهر وبلاگ تعطيل بود و مطلبي توسط من نوشته نشد؛ اما دوستان عزيز، نظرات خودشان را نوشته و بحثهاي جديد و جالبي را مطرح كردند. چه از آنان و چه از كساني كه ابراز لطف نمودند، تشكر ميكنم.
قرار است كه درباره "خدا، در اديان و مذاهب" صحبت كنيم، و با نظر و ديدگاه ديگران درباره خالق و معبود جهان صحبت كنيم. اگر به ترتيب تاريخي بخواهيم صحبت كنيم، ظاهرا كه بايد از يهود و دين يهوديت شروع كنيم. براي همين دوست داشتم قبل از آغاز اين بحث، از بعضي جهات آگاهي بيشتري پيدا كنم و مطمئن شوم. براي همين به بعضي از آثاري كه در خصوص يهود نگاشته شده بود رجوع كردم.
آنچه را كه فعلا ميتوانم در اختيار شما قرار دهم دو پايگاه مفيد و سالم است. يكي از آنها توسط يهوديان عزيز هموطن تهيه شده است و ديگري توسط دو تن از دوستان گرامي مسلمان.
داخل پرانتز: به خاطر قرابت زياد و نسبتي كه ميان مافياي صهيونيست و دين آسماني يهود است، گاهي اوقات كساني كه در مخالفت صهونيست مينويسند، از نام يهود نام ميبرند. صهونيست در اصل، يك تفكر سياسي است تا ديني؛ البته براي رسيدن به هدفش از هر وسيلهاي استفاده ميكند؛ از جمله، دين.
معرفي پايگاه
1- انجمن كليميان تهران
اين پايگاه زيبا كه به زبان فارسي و انگليسي ميباشد، داراي بخشهاي مختلفي است. يكي از قسمتهاي مفيد آن، "فرهنگ و بينش يهود" است. در آنجا با خلاصهاي از اعتقادات ديني يهود (توحيد در اصول ايمان يهود، كتب مقدس يهود تَنَخ، تيشري، توبه، كيپور، اعياد سهگانه، هيلل، هدف آفرينش از ديدگاه تورا، تلمود، پـسـح: عيـد آزادي، مقدمهاي بر شناخت فلسفه، هارامبام، كشروت، قَدّيش، دوران پس از تلمود، جشن شاووعوت، ازدواج، تقويم عبري، ماشيح: مُنجي جهان) آشنا خواهيد شد.
در فصل اول، يعني "توحيد در اصول يهود"، اصول اين دين را طبق تقسيم بندي "هارامبام" (موسي بن ميمون)، سيزده اصل، معرفي مينمايد كه بدين شرح است:
خداوند:
1- خداوندِ متبارك، موجود (حاضر) و ناظر است.
2- او واحد و يكتاست؛ كه معادل توحيد در اصول دين اسلام است.
3- او جسم ندارد و شباهتي هم به جسم ندارد.
4- او مُقدّم بر هر موجود قديمي در جهان است.
5- عبادت موجودي به غير از او جايز نيست.
6- او از نيت و افكار انسانها آگاه است.
نبوت:
7- نبوّت حضرت موسي سرور ما حقيقت دارد.
8- حضرت موسي به لحاظ نبوت از ديگر انبياي بني اسرائيل برتر است.
كتاب:
9- توراي مقدس از آسمان ( ازجانب خداوند) وحي شده است.
10- تورا در هيچ زماني تغيير نيافته و نخواهد يافت.
11- خداوند، شريران را مجازات خواهد كرد، و پاداش و اجر نيكوكاران را خواهد پرداخت.
12- ماشيَح پادشاه (مُنجي جهان) خواهد آمد؛ كسي كه يهود در انتظار ظهور اوست.
معاد:
13- مردگان در آينده زنده خواهند شد.
پيشنهاد ميكنم اين چند بخش را، مخصوصا 6 اصل مربوط به خدا را مطالعه كنيد. منبع اصلي اين مقاله، ظاهرا كتاب "فرهنگ و بينش يهود – سال اول نظام جديد آموزش متوسطه " كه در مدارس ايران تدريس ميشود.
اصل اول:
«1- وجود و نظارت خداوند
وجود خداوند به نام آفريننده جهان، اولين نقطه ايمان است. نخستين بند ده فرمان به همين موضوع اختصاص يافته است: «من خداي خالق تو هستم». همچنين اولين كلام تورا با اين پاسوق آغاز شده است: «در ابتدا، خداوند آسمان و زمين را آفريد». هرگونه تحقيق و بررسي در مباحث مذهبي و احكام آن، بدون در نظر گرفتن اين موضوع، بينتيجه خواهد بود.
موردي كه بيدرنگ پس از ايمان به وجود خداوند مطرح ميشود، اعتقاد به نظارت دايمي و هدايت مداوم اوست. اينكه فردي اعتقاد داشته باشد كه خداوند جهان را آفريده است، اما پس از آن، وجود و ادامه حيات جهانيان را مستقل از اراده پروردگار و به طور خود به خود و اتفاقي بداند كه همه چيز در طول زمان پيش ميرود، خلاف اصل اول ايمان يهود است. خداوند در نخستين بند ده فرمان بلافاصله پس از معرفي خود، موضوع خروج بنياسرائيل از مصر را مطرح ميكند:
«من خداي خالق تو هستم كه تو را از سرزمين مصر، از خانه بندگي بيرون آوردم».
پروردگار به طور صريح اعلام ميدارد كه نه تنها آفريننده اوليه جهان است؛ بلكه هر واقعه و اتفاقي پس از آفرينش اوليه (مانند واقعه خروج از مصر) با اراده و خواست مستقيم وي صورت ميگيرد. در تلمود نيز گفته شده است:
«برگي از درخت نميافتد؛ مگر آنكه از جانب خداوند اين چنين اراده شده باشد».
مفهوم جمله فوق، اين است كه ادامه بقا و حيات موجودات و حتي جمادات به تجديد لحظه به لحظه واقعه آفرينش از سوي خداوند وابسته است و چنانچه او لحظهاي جريان فيض خود را از جهان قطع نمايد، همه چيز به نيستي و نابودي اوليه پيش از آفرينش جهان باز خواهد گشت.»
اصل دوم:
«2- يكتايي خداوند
يكي از معروفترين پاسوقهاي تورا كه روزي چند بار بر زبان هر يهودي جاري ميشود، چنين است: «بشنو اي اسرائيل، خداي خالق ما، خداي يكتاست».
اصل دوم، ايمان داشتن به يكي بودن وجود خداوند است؛ نه دو و نه بيشتر از يك، بلكه يكِ محض و واقعي.
نه مانند يكِ نوعي، (مانند يك نوع صندلي) كه تعداد زيادي از آن يك نوع وجود دارد.
نه مانند يكِ شمارشي (يكِ رياضي) كه در واقعيت وجود ندارد، بلكه تنها تصوري ذهني است.
نه مانند يكِ مادي (مانند يك جسم) كه قابل تقسيم به بخشها و ذرات ريزتر از خود است.
بنابراين، يكتايي خداوند غير قابل قياس و شباهت با «يك»هاي شناخته شده در جهان است و تنها يكِ واقعي، وجود خداوند است و بس. حتي نيروهاي منفي كه با نامهاي شيطان، اهريمن، غريزه بد و... مطرح ميشوند، در برابر او قرار نداشته يا به صورت نيروي دومِ حاكم بر جهان تلقي نميشوند؛ بلكه آنها نيز جزئي از آفريدههاي خود خداوند هستند كه بنابر حكمت وي و براي سنجش و پرورش انسانها پديدار ميشوند.»
پاورقي: دقت كنيد كه چگونه يكي بودن خداوند را توضيح دادهاند. اين معني در قرآن با كلمه "احد" در سوره توحيد به زيبايي بيان شده است. در ادامه (حتي نيروهاي منفي كه ...)، مطلبي گفته شده است كه در رد نظريه ثَـنَويه (دوگانه پرستان) است.
اصل سوم:
«3- نفي جسمانيت از ذات خداوند
خداوند، وجودي است نامحدود، به اين معنا كه براي قدرت و نيروي او حد و نهايتي قابل تصور نيست. هر نوع جسمي - در اينجا منظور از جسمانيت، ماده يا انرژي است - داراي ابعاد قابل سنجش و اندازهگيري است و اين به معناي محدود بودن آن است. براي نمونه، ماده در هر حالتي داراي سه بُعد فضاييِ طول، عرض و ارتفاع است تا از لحاظ مقدار، قابل بيان باشد. انرژي نيز از هر نوعي كه باشد - مانند نور، گرما، الكتريسيته و... - داراي واحدهاي قابل اندازهگيري و محدود به مختصات مكان است. خداوند اگر داراي خصوصيات جسماني (ماده يا انرژي) يا همانند آن بود، ميبايست در مرزهاي زمان و مكان محصور شود و محدوديتي براي قدرت و ارادهاش به وجود ميآمد كه اين به معناي نقص و وابستگي خداوند به چيز ديگري است و ناقض كمال اوست.
در تورا چنين آمده است: « خداوند، آن پروردگاري است كه از بالا در آسمانها و از پايين در زمين قرار دارد».
اين پاسوق، به گونهاي صريح و مستقيم به نفي جسمانيت خداوند ميپردازد؛ زيرا هيچ ماده يا نيرويي را نميتوان يافت كه در يك لحظه، در دو مكان، در كل گستره آسمان و زمين قرار داشته باشد؛ با توجه به اصل دوم كه خداوند، «يكِ» حقيقي است و نميتوان او را مانند هوا و جّو كه از ذرّات بسياري تشكيل شده و كل زمين را هم پوشانده است، تصور كرد.
نيز ميتوان نتيجه گرفت كه چون خداوند فاقد هرگونه جسمانيت است؛ پس او از هرگونه خصوصيات و تغييرات جسماني مُبَرّاست، مانند: مكان، اندازه، حركت و سكون، راست و چپ. همچنين تشبيه هرگونه احساسات انساني كه ناشي از تغيير حالات جسماني است از ذات وي دور است، همچون: خواب و بيداري، عصبانيت و شادي، رحم و بيرحمي، سكوت و سخنگويي مانند انسان.
پس چگونه است كه در تورا و ساير متون مذهبي بارها از حالتهاي انساني براي پروردگار سخن به ميان ميآيد، مانند: «ده فرمان با دست خداوند نوشته شد»، «دستان خدا»، «مرا با نادانيهايشان عصباني كردند»، «خداوند به ياد آورد» و بسياري از موارد ديگر؟
در پاسخ بايد گفت كه خداوند در تورا و ساير متون مقدس با كلام انساني و در حد فهم او سخن ميگويد؛ اما اين به معناي حقيقيِ برخورداريِ خداوند از دست، پا، چشم و... يا احساسات انساني نيست؛ بلكه آن واژهها وسيله ارتباط وي با انسان بوده، معناي واقعي و جسماني ندارند و خداوند، خود خالق و ناظر به كليه صفات است.»
"آموزش زبان عبري" از ديگر قسمتهاي مفيد اين پايگاه است.
2- يهود
اين پايگاه نوپا، ميتواند مرجع خوب و قابل اعتمادي براي مطالعه باشد. از بخشهاي مفيد آن، آموزش زبان عبري، كتابخانه يهود (معرفي و ارايه كتاب با موضوعيت يهود)، مقالات و دست نوشتهها، و بخش صهيونيزم است.
اين پايگاه، كليپ زيبايي را به نام شارون (سنگين، سبك) در اختيار قرار داده كه تماشاي آنرا به شما سفارش ميكنم.
واژهنامه:
تورا = تورات.
پاسوق = آيه.
تلمود = کتاب تلمود را ميتوان مهمترين کتاب قانون، احکام، تفکر و اخلاق صهيونيزم و يهود دانست. خاخامهاي يهودي طي سالهاي متمادي شرحها و تفسيرهاي خودسرانه و گوناگوني بر تورات نوشتهاند كه همه آنها را خاخام يوخاس در سال1500 م جمعآوري نموده و به اضافه چند كتاب ديگر كه در سالهاي 230 و 500 م نوشته شده بودند، به نام « تلمود » يعني تعليم ديانت و آداب يهود، جمع آوري كرد.
به اميد ديدار
خدانگهدار
